2009年10月20日星期二

開悟

佛教強調開悟,怎樣才能開悟呢?

這個字可以是由兩個字或三個字組成。

兩個字是心和吾,解釋成是我的心或是心的我?不知是打開我看心,才能開悟?還是打開心看我,才能開悟?還是分開我和心,才能開悟?

三個字是心、五和口,解釋成是心的五個口(貪、嗔、癡、慢、疑 - 五毒)或是口的五個心(色、受、想、行、識 - 五蘊)?不知是解開心的五個口,才能開悟?還是離開口的五個心,才能開悟?

唉,我看開了悟,還是不能悟!

5 条评论:

Bakeling 说...

可以放下,就可以开悟。

eHeart 说...

;-)

K A Tan 说...

I feel that thinking too much may by itself become an obstruction to realizing Buddha's teaching. We lay people can only do it slowly. I try to following Buddha's teaching happily (not thinking too much about progress). I also feel that practicing meditation has helped me keep my balance and sometime save me from the poisons you mentioned here.

eHeart 说...

K A Tan, you are right.
It is ok to have doubt, 小愚小悟,大愚大悟。

eHeart 说...

opp.. should be小疑小悟,大疑大悟
small doubt small enlightenment, medium doubt enlightenment, big doubt big enlightenment.
no doubt no enlightenment. haha...